Dé tips voor een goed LinkedIn-profiel
Ben je op zoek naar een nieuwe baan of een starter op de arbeidsmarkt? Dan begin je natuurlijk met het opmaken van je cv. Tegenwoordig kan je digitale cv, oftewel je LinkedIn-profiel, niet meer ontbreken. Zeker in deze tijd is het handig om zowel zelf te solliciteren, maar ook dat je bereikbaar bent voor recruiters via LinkedIn. Maar hoe kun je er nu voor zorgen dat jouw LinkedIn-profiel optimaal is vormgegeven voor recruiters en nieuwe werkgevers? In deze blog lees je alle tips voor een goed LinkedIn-profiel!
Begin bij een professionele foto
Zorg voor een professionele foto, dit betekent dat je kleding draagt die je ook naar het werk zou aantrekken en niet te veel afleidende accessoires draagt. Het is natuurlijk afhankelijk van de branche waar je in werkt of een glimlachende foto met open mond of gesloten mond toepasselijker is. In dit geval kun je het beste kijken naar collega’s of experts in jouw vakgebied.
Mensen scrollen niet
Het is belangrijk om je meest relevante informatie bovenaan je LinkedIn-profiel te zetten. Mensen scrollen over het algemeen niet verder naar beneden op je profiel. Zorg voor een pakkende headline, dit is het stukje tekst onder je naam. Als mensen naar jouw of je profiel op zoek zijn, zullen zij dit stukje als eerste zien. Naast een pakkende headline is een samenvatting op je profiel ook essentieel. In je samenvatting zet je neer wie je bent als persoon, wat je sterkte eigenschappen en talenten zijn, waar je naar op zoek bent en hoe jij een aanwinst kunt zijn voor komende werkgevers. Door alle belangrijke informatie bovenaan je profiel te zetten, is de kans het grootst dat het gelezen wordt.
Houd alles up-to-date
Je LinkedIn-profiel dient net als je cv up-to-date te zijn qua werkervaringen en opleidingen. Wat zet je wel op je cv en wat niet? Heb je veel gaten op je cv? Dan heb je meerder opties om hiermee om te gaan! Ben je op wereldreis geweest of heb je twee jaar vrijwilligerswerk gedaan in het buitenland? Voeg dit dan ook zeker toe aan je LinkedIn-profiel. Hierdoor is het duidelijk wat je hebt gedaan in de tijd dat je niet voor een werkgever werkte.
Het zelfde geldt ook voor je opleidingen. Ben je met goede cijfers afgestudeerd? Vermeld dit dan ook zeker bij jouw opleiding. Heb je bijzondere minors gedaan of extra curriculaire activiteiten? Vermeld dit dan ook, het laat namelijk zien dat jij je inzet en welke richting je met jouw opleidingen bent opgegaan.
Maak je profiel compleet
Om je profiel helemaal af te maken kun je jouw vaardigheden toevoegen. Bij vaardigheden kan je programma’s en vakgebieden toevoegen. Het is een plaats waar jij zowel hard skills als soft skills kunt toevoegen aan je profiel. Vermeld alle programma’s waarmee je kunt werken, dit kan je onderscheiden van de rest! Tevens kun je ook om aanbevelingen vragen. Onderaan je profiel is er ruimte voor referenties. Vraag directe collega’s, manager, ondergeschikten en/of directie om hier een referentie te schrijven. Hierdoor zorg je ervoor dat je een zakelijke testimonial toevoegt aan je profiel. TIP: Schrijf een aanbeveling voor anderen en vraag er daarna eentje terug!
Door middel van bovenstaande tips en tricks toe te passen creëer je een goed LinkedIn-profiel waarmee je goed kijkt naar de optimalisatie van jouw personal branding. Heb je hulp nodig bij het up-to-date maken van je LinkedIn-profiel? Neem dan contact op met CPA Flex!